مجموعه شعر های لیاقت علی عاجز بنام "نو بوکو" منتشر شد

در حال حاضر مردمان جهان تقریبا به شش هزار زبان گوناگون گفتگو می کنند، که متاسفانه اکثر از آنها بنابر دلایل خاص محکوم به نابودی اند. سازمان علمی – فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) با درک این مطلب، که بلاآخره منجر به بی هویت شدن قشر عظیمی از مردم جهان خواهد شد. بعد از پیشنهاد بنگلادیش در سی امین نشست عمومی خود، 21 فبروری را که خود دارای منشا تاریخی است، بنام سالروز "زبان مادری" تعیین نموده است. و همه ساله از این روز از سال 2000م. به این سو تجلیل بعمل می آید.
بعد از استقلال و تشکیل، کشور پاکستان بخاطر انتخاب زبان رسمی کشور دچار مشکل جدی شد. زبان اردو بحیث زبان رسمی کشور پذیرفته شده و در مقابل زبان بنگالی تعصب جدی صورت گرفت. این انتخاب بی انصافانه و تعصبات نگران کننده در مقابل زبان بنگالی، برای بنگالی زبانهای که اکثریت را تشکیل می دادند، قابل قبول نبود. و آنها دست به اعتراضات گسترده زدند. حکومت وقت بخاطر خاموش نمودن صدای اعتراض بنگالی زبانهای اکثریت بتاریخ 21 فبروری سال 1952م. حکم شلیک بر روی معترضین را صادر کرد، که سبب کشته شدن عده ای زیادی از معترضین گردید. حمله بر اعتراض کنندگانی، که محض بخاطر دفاع از حقوق شان برخاسته بودند، ولی بطور وحشیانه محکوم به کشته شدن شدند، در نهایت دامن پاکستان را گرفت. و همین مسله ی تعصب در مقابل زبان بنگالی و بخون کشیده شدن معترضین بی گناه در دهاکه (پایتخت بنگلادیش) سر آغاز فاصله در بین ساکنین پاکستان مغربی و مشرقی شد، که در نهایت منجر به جدایی بنگلادیش در سال 1971م. از کشور پاکستان کنونی گردید.
سازمان یونسکو با دعوت از اکثر کشورها توانسته است، نظر موافق آنها را در حفظ و احیای زبانهای مادری جلب نماید. اکنون اکثر از کشورها به علاوه تجلیل از سالروز زبان مادری، بودجه های مخصوصی را مختص به امکانات تحصیل به زبان مادری اقلیت های زبانی نموده است. تا حتی بعضی از کشور ها زمینه فراگیری تحصیل را به زبان مادری برای مهاجرین شان نیز مساعد نموده است.
کشور های که از اقلیت های زبانی، دینی و فرهنگی تشکیل شده است. نباید با انتخاب یک زبان بحیث زبان رسمی کشور در حق زبانهای دیگر ظلم و جفا نماید. زبان های گوناگون، مذاهب مختلف و فرهنگ های متنوع تماما غنامندی فرهنگی یک کشور را به تصویر می کشد. هم اینک کارمندان کمپنی های بزرگ آمریکایی و اروپایی قادر به تکلم به بیشتر از بیست زبان می باشند. هر شخص حق دارد و حقوق شهروندی اش ایجاب می کند، که به زبان خودش تکلم نموده و آموزش ببیند. تاکید بر حفظ و احیای زبانهای مادری هیچ وقت نباید برخلاف وحدت و انسجام ملی فکر شود. تاکید بر حقیقت پذیرش زبانهای مختلف نه تنها وحدت ملی را خدشه دار نمی کند، بلکه ثبات، انسجام، وحدت و تمامیت ارضی کشور ها را تضمین می کند.
البته مشخصا در مورد زبان هزاره گی ناگفته نباید گذاشت، که اکثر از صاحب اندیشان و کارشناسان زبان دری، زبان هزاره گی را یک زبان مجزا از دری نمی دانند. آنها زبان هزاره گی را یکی از لهجه های زبان دری می دانند. تا آنجایکه معلومات ناقص شخصی من در مورد راهنمایی ام می کند بر این باورم، که زبان دری در گذشته ها زبان هزاره ها نبوده است. و هزاره ها چون از نگاه منشا نژادی، ترک – مغول اند. زبانشان نیز ترکی مغولی بوده است. و اما در بابت اینکه مشخصا بنام زبان هزاره گی در گذشته زبان مشخص وجود داشته بوده است و یا نه، معلومات و شواهدی موثق در دسترس نیست. بر خود لازم می دانم از آگاهان تقاضا نمایم در مورد از معلومات ارزنده شان ما را بهره مند سازند. تا از این جهل و سر درگمی به علاوه خودم اکثریت مطلق مردم ما نیز رهایی یابد.
مشخصات کتاب:
نام کتاب: نو بوکو
قسته گوی (شاعر): لیاقت علی عاجز
سرورق (مقدمه): برکت علی
چاپ گر (ناشر): Humanitarian and Development Assistance in Focus
تعداد صفحه: 127
تاداد کتاب (شمارگان): 300
بایی (قیمت): 200 روپی
نوبت چاپ: 2009م. کویته – پاکستان
مجموعه شعری نو بوگو "نو قله" در چهار بخش ذیل با درج تقریبا بیست و دو قطعه شعر و جلد زیبا ترتیب داده شده است.
بخش اول: درد دلی است، از شاعر گرامی صادق صبا و چند قطعه شعر در ثنا و صفت خداوند و...
بخش دوم: این بخش، که بخش اصلی کتاب را تشکیل می دهد، حاوی شعر هایست به احترام و بزرگداشت از "نو بوکو" یعنی نو شخصیت برجسته ملی هزاره ها، که جلد کتاب نیز با عکسهایشان مزین گردیده است.
1. میر یزدانبخش بهسودی
2. ملا فیض محمد کاتب
3. شهید عبدالخالق
4. محمد ابراهیم گاوسوار
5. شهید علامه سید اسماعیل بلخی
6. غازی کشیمر حاجی ناصر علی
7. سلطانعلی کشتمند
8. جنرال محمد موسی خان
9. بابه عبدالعلی مزاری
بخش سوم: دوبیتی ها
بخش چهارم: هاییکو
آقای لیاقت علی عاجز، مجموعه شعری "نو بوکو" بعد از مجموعه "حسرت دل" که به زبان اردو سروده شده است. دومین اثری هنری اش می باشد. وی در پیشگفتار کتابش در مورد ویژگی ها و علت نوشتن کتابش به زبان هزاره گی می نگارد، که این مجموعه را بخاطری به زبان هزاره گی نوشته است، که متاسفانه بر روی زبان هزاره گی خیلی کم کار صورت می گیرد. به گفته وی ممکن این کتابش بخاطریکه به زبان هزاره گی نوشته میشود مورد نقد و بدگویی قرار بگیرد، ولی باید درک کرد، که اگر به زبان هزاره گی نوشته نشود این زبان به مرور زبان بکلی محو و نابود خواهد شد.
منظور از کلمه "نو بوکو" ، که بحیث نام کتاب انتخاب شده است، همانا اشاره به نو شخصیت برجسته تاریخ ملی هزاره ها می باشد. و آقای عاجز علت نوشتن شعرهایش را در قدردانی و سپاس از این شخصت ها اینطور می نگارد. ما قهرمانان ملی خود را بکلی فراموش کرده ایم. قهرمانان و بزرگان ملی ما زحمات زیادی را برای ما کشیده اند. امروز اگر ما در جهان شناخته می شویم بخاطر زحمات بی شایبه آنهاست. ما اگر حال نمی توانیم کدام خدمتی برای آنها انجام دهیم، حد اقل باید نام آنها را زنده نگهداریم.
آقای عاجز در دفاع از اینکه هزاره گی یک زبان مستقل و مجزا از دری می باشد، اینطور دلایل اش را ارایه می نماید. اگر کسی می گوید، که چون با زبان هزاره گی کلمات دری شامل شده است، لهذا زبان هزاره گی یکی از بخش های زبادی دری می باشد، پس درین صورت زبان اردو نیز چون کلمات فارسی داخل آن وجود دارد باید یکی از شاخه های زبان دری باشد. در حالیکه اینطور نیست. و اردو یک زبان مستفل است.
آقای عاجز امیدوار است، که کتابش اول خدا هر صاحب قلم را متوجه خود خواهد کرد، که به زبان هزاره گی نیز کتاب نوشته و نشر شده می تواند. و خداوند هزاره ها را گنگ خلق ننموده است.
در بخش آخر پیشگفتار آقای عاجز از تمام صاحبان اندیشه و قلم خواهش می کند، که در مورد زبان خودشان فکر کنند. زبان خودشان بیش از حد نیاز به آنها دارد. به گفته آقای عاجز ما برای زبان دیگران خیلی زیاد زحمت کشده ایم و از 200 سال به این طرف است، که برای آنها خدمت می نمایم. ولی اینک ما باید بدانیم، که خداوند ما را محض برای خدمت به زبان دیگران خلق ننموده است. و منبعد باید به فکر رشد و اعتلای زبان هزاره گی خود باشیم.
نمونه ای از شعر آقای عاجز:
رابر مو اگر ایتر بشه دیس دقچار
ارکار که ام شونه اونا بشیه قرار
از روی مو اوره دوا منی بگره خدا
رابر که ایتر بشه نیه درمو دکار
بنده نشر مجموعه شعری آقای عاجز را برای خودش و جامعه فرهنگی مردم ما از صمیم قلب تبریک می گویم..
با احترام عبدالله رفیعی
مطالب دیگر:
چرا ماهزاره هااختلاف داریم؟ - دوشنبه نهم شهریور 1388
اینجاوآنجا - یکشنبه یکم شهریور 1388
انتخابات امروز افغانستان باحضور پرشور مردم - جمعه سی ام مرداد 1388
آنانیکه دیروز مردم ما را قتل عام کردند، اینک از ما توقع رای دارند!!! - دوشنبه بیست و ششم مرداد 1388
رأی به بشردوشت رأی به کرامت انسان است - شنبه هفدهم مرداد 1388
هزاره وخودآگاهی فرهنگی-تاریخی - یکشنبه یازدهم مرداد 1388
دقت امروز، عزت فردا - شنبه دهم مرداد 1388
امام حسین)ع( ومسئولیت فعلی هزاره - یکشنبه چهارم مرداد 1388
گمراه بهشتی - پنجشنبه یکم مرداد 1388
البوم موسیقی "بیه مقبول لیلا" منتشر شد - چهارشنبه سی و یکم تیر 1388
الهه سرور یک دختر کف کرده! - جمعه بیست و ششم تیر 1388
آیا رمضان بشردوست گاندی افغانستان خواهد بود؟ - یکشنبه بیست و یکم تیر 1388
درمیان چهار نامزد اصلی،امیدما تنهاداکتر رمضان بشردوست میباشد - جمعه دوازدهم تیر 1388
استخاره - سه شنبه نهم تیر 1388
آغاز هجوم کوچی ها در مناطق هزارستان - شنبه ششم تیر 1388
مدیریت وهیئت تحریریه جوانان هزارستان ازداکتررمضان بشردوست حمایت می کنند. - چهارشنبه سوم تیر 1388
دول امو دول کرزی رصق امو رصق خلیلی! - سه شنبه دوم تیر 1388
بحث های انتخاباتی پیرامون هزاره ها(داکتر سيما سمر و سلطانعلي کشتمند) - شنبه سی ام خرداد 1388
تقدیم به مادرم - یکشنبه بیست و چهارم خرداد 1388
حرف حق گفتن، ممنوع! - پنجشنبه بیست و یکم خرداد 1388
غرق شدن کشتی حامل مهاجرین افغانستانی در اندونزی - دوشنبه هجدهم خرداد 1388
مسئولیت هزاره های خارج کشور - شنبه شانزدهم خرداد 1388
مرگ سیاسی واخلاقی خلیلی - محقق - سه شنبه دوازدهم خرداد 1388
دوای درد - یکشنبه دهم خرداد 1388
اردوگاه وحشت! - یکشنبه دهم خرداد 1388
بازگشت خون اشام ها به روایت تصویر - جمعه هشتم خرداد 1388
درهم آميزي هويت ملي و مذهبي هزارهها - پنجشنبه هفتم خرداد 1388
میلاد گل سرخ - دوشنبه چهارم خرداد 1388
سونامی انتخابات افغانستان(شقاق درجبهه ملی) - جمعه یکم خرداد 1388
هنر موسیقی - چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388
جوان (هزاره)در یک حادثه دلخراش، تمام آرزو های جوانی اش را باخودبه خاک سپرد - دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388
کبوترسفید پر - دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388
بازگشت پرنده سپاه! - شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1388
پیدا وپنهان انتخابات افغانستان(گلبدین حکتمیار هم می آید ) - پنجشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1388
آنچه داکتر بشردوست تاکنون در برنامه های خود آورده چنين می باشد: - چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1388
پنجم جوزا سالروز تولد بابه مزاری مبارک باد! - جمعه هجدهم اردیبهشت 1388
کبو تر سفید سپاه به نشانه صلح به پرواز درآمد! - جمعه هجدهم اردیبهشت 1388
گفتوگوی آنلاین با( کامران میر هزار)نوسنده وشاعر خوب افغانستان - چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت 1388
براساس بلوغ مدنی،رأی هزاره بر چه کسانی حرام است؟ - یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388
مال باارزش جان بی ارزش - چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388
هشدار به هزاره ها - چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388
دستور حاجی محمد محقق درباره احوال شخصی شعیان - دوشنبه هفتم اردیبهشت 1388
شیخ قلابی ورسوای هایش! - پنجشنبه سوم اردیبهشت 1388
اینجا تهران ساعت 13 به وقت ایران - دوشنبه سی و یکم فروردین 1388
حضورامریکادر منطقه وتجزیه پاکستان - یکشنبه سی ام فروردین 1388
خیابان های قندهار اسفارد شدو خیابان های بامیان بزودی کاه گیل می شود! - سه شنبه بیست و پنجم فروردین 1388
نبرد فکری و عقلانی رهبر شهید مزاری - سه شنبه بیستم اسفند 1387
دست تروریستان خون آشام امروز نیز به خون دو تن از هموطنان بی گناه ما در کویته آغوشته شد - دوشنبه نوزدهم اسفند 1387
مراسم چهلم شهید حسین علی یوسفی - دوشنبه نوزدهم اسفند 1387
در طول هفته جاری دوازده تن از هزاره های کویته شهید شده اند - چهارشنبه چهاردهم اسفند 1387
گزارش کوتاهی از سمینار "افغانستان، کوچیها، مسائل وراهکارها" - سه شنبه سیزدهم اسفند 1387
متاسفانه زمزمه های چندین پارچگی به گوش می رسد - دوشنبه دوازدهم اسفند 1387
نامه سرگشاده مردم افغانستان به باراک اوباما درباره ی انتخابات رياست جمهوری افغانستان! - دوشنبه دوازدهم اسفند 1387
پشتو-ونداليسم؛ - جمعه نهم اسفند 1387
زنان هزاره پیشتاز در عرصه سیاست - شنبه سوم اسفند 1387
هزاره که هرگز افغان نشود!... - سه شنبه بیست و نهم بهمن 1387
فاجعه افشار در قلب تاریخ زنده خواهد ماند - یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387
ملا تروجان های پاکستان... - جمعه بیست و پنجم بهمن 1387
خوست پيشتاز باز سازي !! - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
رهبر شهید:درمقابل همه ی مردم هزاره یک راه وجود دارد و آن وحدت و یکپارچگی آنهاست - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
درسر زمین هزاره ها و کوهستانهای فرا موش شده چه خبر؟ - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
زندگینامه داکتر رمضان بشردوست - یکشنبه بیستم بهمن 1387
جنگ شیعیان مقدس و شیعیان زشت روی افغانستان - سه شنبه پانزدهم بهمن 1387
گوانتانامو های ایران ! - یکشنبه سیزدهم بهمن 1387
از ادامه سیاست(عبدالرحمن )جلوگری کنید! - پنجشنبه دهم بهمن 1387
خلاصه ای از بیوگرافی شهید حسنعلی یوسفی: - دوشنبه هفتم بهمن 1387
رئیس جمهور بی کفایت به زندگی ننگینش ادامه میدهد! - جمعه چهارم بهمن 1387
زندگی قوم هزاره درایران - شنبه بیست و هشتم دی 1387
شاعران هزاره نوکران قوم فارس؟ - جمعه بیست و هفتم دی 1387
کوچ اجباری و اثرات فرهنگی واجتماعی آن برجامعه هزاره - شنبه بیست و یکم دی 1387
قیام هزاره جات دربرابر عبدالرحمن - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زندگی نامه آیت الله محقق کابلی - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زنده گی نامه ی عبدالعلی مزاری . - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زندگی نامه و آثار فیض محمد کاتب - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
عبدالخالق هزاره - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
- منشاء نژادی هزاره ها - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
ساختار قومی و نهادهای سیاسی- اجتماعی مردم هزاره - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
درویش علی خان هزاره - جمعه سیزدهم دی 1387
گزارش ازاردوگاه(سلیمانخانی تهران) - یکشنبه هشتم دی 1387
موسقی واشعار فلوکوز هزارگی - جمعه بیست و نهم آذر 1387
داستسر فلکه - جمعه بیست و دوم آذر 1387
الختو در هزاره جات. داستان های واقعی - چهارشنبه سیزدهم آذر 1387