هزاره وخودآگاهی فرهنگی-تاریخی
سخن هفتگی جوانان هزارستان
هزاره وخودآگاهی فرهنگی-تاریخی
هیچ ملتی با بندگی وبی هویتی به استقلال هویت وکرامت انسانی دست نیافته است.بین استقلال هویت جمعی -کرامت انسانی وخودآگاهی فرهنگی-تاریخی رابطه وثیق وناگسستی وجود دارد.
تجربه تاریخی ملیت های دارای تمدن وملیت های به بندگی وبردگی کشیده شده حکایت از همین رابطه وثیق بین خودآگاهی فرهنگی-تاریخی یک ملت با کرامت انسانی وجمعی شان دارد.
دربسترتاریخ، هیچ ملتی را سراغ ندارید که به کرامت انسانی وهویت جمعی رسیده باشد مگر این که به خودآگاهی فرهنگی-تاریخی دست یافته باشد وباخودآگاهی فرهنگی-تاریخی هویت جمعی وقومی خودرا بازشناخته ودر جهت بازخوانی هویت جمعی وبازپروری نسل قومی خود برخاسته وبه بهزیستی وبهروزی مدنی نایل شده است.
اکنون ملت هزاره به عنوان یک کتله اجتماعی وگروه قومی ی جامعه مدنی افغانستان،اگر می خواهند که دارای کرامت انسانی باشند؛اول باید به خودآگاهی فرهنگی-تاریخی برسند تا در پرتو این خود آگاهی هویت جمعی خود را بازیابند وبا بازیافتن هویت جمعی به هویت قومی مدنی خود آگاه گردند وبا آگاهی هویت مدنی خود می توانند نقش سازنده در سیاست های کلان مدنی داشته باشند.
جامعه هزاره جامعه ی است که دارای تاریخ درازدامن وفرازمانی می باشد.یعنی از بدو تاریخ نگاری نقش بازی کرده وبازی گران صحنه حیات فرهنگی بوده واگر استقلال کشورها را دارای زمان بدانیم ورشد وافول تمدن ها وکشورها را در بستر تاریخ بجوییم،جامعه هزاره تنها جامعه ی است که فرازمانی می باشد وکشور افغانستان فعلی مؤخر از هویت قومی مدنی جامعه هزاره به وجود آمده است .
نگاره های باستانی مدفون در بستر پیکر تاریخ مداری افغانستان،شاهد صادق بر فرازمانی هویت قومی مدنی هزاره ها در افغانستان امروزی است وهمین فرازمانی بودن هویت قومی بومی هزاره است که نقش تمدن آفرینی هزاره ها را در سه تمدن کهن وباستانی جهان یعنی هند،چین وایران کهن نشان می دهد وهمین سه تمدن کهن توسط هزاره ها از طریق جاده ابرشم به یونان مهد فلسفه راه یافت وتمدن اخلاق مدار شرق را به غرب بردند وتمدن جامعه نگر ومعاش اندیش غرب را به شرق آوردند.
بنا بر این اگر هزاره به این هویت فرازمانی خود آگاه گردد واز فرهنگ وتاریخ عقلانی خویش آگاه گردد دیگر احساس بی هویتی نمی کند وبرای دست یابی به هویت جمعی به تغییر هویت نمی پردازد وهویت اقوام تازه وارد به افغانستان را هویت برتر نمی پندارد ودوقوم بظاهربزرگ پشتون وتاجیک که اقوام مهاجر ساکن افغانستان بعد ازاستقلال هستند ،اقوام دارای حق بیشتر نمی داند وبرای استقلال هویت خود تذکیره به نام این اقوام نمی گیرد تا در درون این اقوام حل شود بدون آن که هویت آن قوم را بدست آورد.
اگر می بینید که هزاره های افغانستان ازنظر آمار های رسمی ودولتی در اقلیت هستند رازش در همین است که بسیاری از هزاره ها دارای هویت ثبتی تاجیکی وازبکی وایماقی وترکمنی هستند لذا در هنگام ارائه آمار های رسمی ثبتی ودولتی می بینیم هزاره در اقلیت آماری قرار دارند.
در هنگام انتخابات لوی جرگه وانتخابات ریاست جمهوری دوره قبل ،در مشهد مقدس نماینده گان اقوام تاجیک بیشتر از نماینده گان هزاره بودند لذا جمعی از دانشجویان که در قالب اتحادیه دانشگاهیان فعالیت می کردند وجمعی از فرهنگیان وکانون های فرهنگی به این مسئله اعتراض کردند وگفتند حضورهزاره ها در مشهد بیشتر از تاجیک ها هستند چرا نمایندگان تاجیک ها بیشتر از نماینده های هزاره باشند؟
اما نماینده سازمان ملل گفت:ماتابع امار ثبت شده در اداره اتباع جمهوری اسلامی ایران هستیم واداره اتباع جمهوری اسلامی ایران به ما این آمار را داده است که حضور تاجیک ها درمشهد بیشتر از حضور هزاره ها هستند.
معترضین هزاره گفتند مگر می شود که این گونه باشد؟شماتمام مشهد را بگردید فقط در منطقه ساختمان والیتیمور ونهایتا درمنطقه کال زرکش چند تاجیک می توانید پیدا کنید اما هزاره ها در تمام مناطق مشهد حضور دارند.
اداره اتباع گفت ما همان اماری را ملاک حضوراقوام در ایران می دانیم که در هنگام ورود افاغنه در ایران ازایشان ثبت شده است.
اداره اتباع راست می گفت براساس همان آمار ثبت شده در هنگام ورود مهاجران به ایران ،حضور تاجیک ها بیشتر از هزاره ها هستند چون بسیاری ازسادات هزاره و هزاره های هرات وبادغیس ومیمنه وتخار وبغلان حتا بخش های از بامیان،خودشان را تاجیک معرفی نموده بودند چون که دارای تذکره تاجیکی بودند ودرتذکره هویت قومی ایشان تاجیک ویا ترکمن وازبک وغیره بودند.
پس می بینید که ناآگاهی از تاریخ وفرهنگ خود چنین می شود که از حق مدنی خود محروم می شویم ودیگران حق مدنی مارا تصاحب می کنند بدون آن که در عمل ما دارای هویت آن قوم شویم.
دربعد فرهنگ نیز چنین است مگر بزرگان علم وفرهنگ جهان از ما هزاره ها نیستند؟مگر مولوی یک هزاره نیست؟اگر هزاره نبود چرا در مثنوی معنوی او صدها واژه اصیل هزارگی وجود دارد؟
مولوی اگر ازپدر ومادر هزاره زاده نمی شد چرا فرهنگ وزبان هزارگی در مکتوبات واشعار او این چنین حضور شورانگیز واصیل دارد؟
اگر مولانا هزاره نبود چطور قابل تصور است که در سن 8ساله یا 10و12 سالگی از بلخ خارج شود ودیگر هرگز به افغانستان برنگردد وتاپایان عمر در ترکیه امروز باقی بماند اما واژگان اصیل هزارگی وفرهنگ هزاره چنان در ذهن وجان او راسخ باشد که بعد از سال ها اقامت در ترکیه درمثنوی او وفیه مافیه ومجلس سبعه اوظهوروبزور پیداکنند واین آثاروشاهکار های ادبی جهان مشحون از واژه های هزارگی باشد.
بنا بر این هزاره های افغانستان به دو خود آگاهی نیاز جدی دارند تا در پرتو این دوخودآگاهی(خودآگاهی فرهنگی-تاریخی)هم به کرامت انسانی در سطح جهانی دست یابند وهم هویت مدنی وحق شهروندی خودرا بازشناخته در جهت احقاق حق خود قیام نموده مطالبه حق کنند.
مطالب دیگر:
دقت امروز، عزت فردا - شنبه دهم مرداد 1388
امام حسین)ع( ومسئولیت فعلی هزاره - یکشنبه چهارم مرداد 1388
گمراه بهشتی - پنجشنبه یکم مرداد 1388
البوم موسیقی "بیه مقبول لیلا" منتشر شد - چهارشنبه سی و یکم تیر 1388
الهه سرور یک دختر کف کرده! - جمعه بیست و ششم تیر 1388
آیا رمضان بشردوست گاندی افغانستان خواهد بود؟ - یکشنبه بیست و یکم تیر 1388
درمیان چهار نامزد اصلی،امیدما تنهاداکتر رمضان بشردوست میباشد - جمعه دوازدهم تیر 1388
استخاره - سه شنبه نهم تیر 1388
آغاز هجوم کوچی ها در مناطق هزارستان - شنبه ششم تیر 1388
مدیریت وهیئت تحریریه جوانان هزارستان ازداکتررمضان بشردوست حمایت می کنند. - چهارشنبه سوم تیر 1388
دول امو دول کرزی رصق امو رصق خلیلی! - سه شنبه دوم تیر 1388
بحث های انتخاباتی پیرامون هزاره ها(داکتر سيما سمر و سلطانعلي کشتمند) - شنبه سی ام خرداد 1388
تقدیم به مادرم - یکشنبه بیست و چهارم خرداد 1388
حرف حق گفتن، ممنوع! - پنجشنبه بیست و یکم خرداد 1388
غرق شدن کشتی حامل مهاجرین افغانستانی در اندونزی - دوشنبه هجدهم خرداد 1388
مسئولیت هزاره های خارج کشور - شنبه شانزدهم خرداد 1388
مرگ سیاسی واخلاقی خلیلی - محقق - سه شنبه دوازدهم خرداد 1388
دوای درد - یکشنبه دهم خرداد 1388
اردوگاه وحشت! - یکشنبه دهم خرداد 1388
بازگشت خون اشام ها به روایت تصویر - جمعه هشتم خرداد 1388
درهم آميزي هويت ملي و مذهبي هزارهها - پنجشنبه هفتم خرداد 1388
میلاد گل سرخ - دوشنبه چهارم خرداد 1388
سونامی انتخابات افغانستان(شقاق درجبهه ملی) - جمعه یکم خرداد 1388
هنر موسیقی - چهارشنبه سی ام اردیبهشت 1388
جوان (هزاره)در یک حادثه دلخراش، تمام آرزو های جوانی اش را باخودبه خاک سپرد - دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388
کبوترسفید پر - دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت 1388
بازگشت پرنده سپاه! - شنبه بیست و ششم اردیبهشت 1388
پیدا وپنهان انتخابات افغانستان(گلبدین حکتمیار هم می آید ) - پنجشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1388
آنچه داکتر بشردوست تاکنون در برنامه های خود آورده چنين می باشد: - چهارشنبه بیست و سوم اردیبهشت 1388
پنجم جوزا سالروز تولد بابه مزاری مبارک باد! - جمعه هجدهم اردیبهشت 1388
کبو تر سفید سپاه به نشانه صلح به پرواز درآمد! - جمعه هجدهم اردیبهشت 1388
گفتوگوی آنلاین با( کامران میر هزار)نوسنده وشاعر خوب افغانستان - چهارشنبه شانزدهم اردیبهشت 1388
براساس بلوغ مدنی،رأی هزاره بر چه کسانی حرام است؟ - یکشنبه سیزدهم اردیبهشت 1388
مال باارزش جان بی ارزش - چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388
هشدار به هزاره ها - چهارشنبه نهم اردیبهشت 1388
دستور حاجی محمد محقق درباره احوال شخصی شعیان - دوشنبه هفتم اردیبهشت 1388
شیخ قلابی ورسوای هایش! - پنجشنبه سوم اردیبهشت 1388
اینجا تهران ساعت 13 به وقت ایران - دوشنبه سی و یکم فروردین 1388
حضورامریکادر منطقه وتجزیه پاکستان - یکشنبه سی ام فروردین 1388
خیابان های قندهار اسفارد شدو خیابان های بامیان بزودی کاه گیل می شود! - سه شنبه بیست و پنجم فروردین 1388
قانون احوال شخصیه اهل تشیع افغانستان وغوغاسالاری های جهانی - دوشنبه بیست و چهارم فروردین نبرد فکری و عقلانی رهبر شهید مزاری - سه شنبه بیستم اسفند 1387
دست تروریستان خون آشام امروز نیز به خون دو تن از هموطنان بی گناه ما در کویته آغوشته شد - دوشنبه نوزدهم اسفند 1387
مراسم چهلم شهید حسین علی یوسفی - دوشنبه نوزدهم اسفند 1387
در طول هفته جاری دوازده تن از هزاره های کویته شهید شده اند - چهارشنبه چهاردهم اسفند 1387
گزارش کوتاهی از سمینار "افغانستان، کوچیها، مسائل وراهکارها" - سه شنبه سیزدهم اسفند 1387
متاسفانه زمزمه های چندین پارچگی به گوش می رسد - دوشنبه دوازدهم اسفند 1387
نامه سرگشاده مردم افغانستان به باراک اوباما درباره ی انتخابات رياست جمهوری افغانستان! - دوشنبه دوازدهم اسفند 1387
پشتو-ونداليسم؛ - جمعه نهم اسفند 1387
زنان هزاره پیشتاز در عرصه سیاست - شنبه سوم اسفند 1387
هزاره که هرگز افغان نشود!... - سه شنبه بیست و نهم بهمن 1387
فاجعه افشار در قلب تاریخ زنده خواهد ماند - یکشنبه بیست و هفتم بهمن 1387
ملا تروجان های پاکستان... - جمعه بیست و پنجم بهمن 1387
خوست پيشتاز باز سازي !! - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
رهبر شهید:درمقابل همه ی مردم هزاره یک راه وجود دارد و آن وحدت و یکپارچگی آنهاست - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
درسر زمین هزاره ها و کوهستانهای فرا موش شده چه خبر؟ - دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387
زندگینامه داکتر رمضان بشردوست - یکشنبه بیستم بهمن 1387
جنگ شیعیان مقدس و شیعیان زشت روی افغانستان - سه شنبه پانزدهم بهمن 1387
گوانتانامو های ایران ! - یکشنبه سیزدهم بهمن 1387
از ادامه سیاست(عبدالرحمن )جلوگری کنید! - پنجشنبه دهم بهمن 1387
خلاصه ای از بیوگرافی شهید حسنعلی یوسفی: - دوشنبه هفتم بهمن 1387
رئیس جمهور بی کفایت به زندگی ننگینش ادامه میدهد! - جمعه چهارم بهمن 1387
زندگی قوم هزاره درایران - شنبه بیست و هشتم دی 1387
شاعران هزاره نوکران قوم فارس؟ - جمعه بیست و هفتم دی 1387
کوچ اجباری و اثرات فرهنگی واجتماعی آن برجامعه هزاره - شنبه بیست و یکم دی 1387
قیام هزاره جات دربرابر عبدالرحمن - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زندگی نامه آیت الله محقق کابلی - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زنده گی نامه ی عبدالعلی مزاری . - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
زندگی نامه و آثار فیض محمد کاتب - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
عبدالخالق هزاره - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
- منشاء نژادی هزاره ها - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
ساختار قومی و نهادهای سیاسی- اجتماعی مردم هزاره - پنجشنبه نوزدهم دی 1387
درویش علی خان هزاره - جمعه سیزدهم دی 1387
گزارش ازاردوگاه(سلیمانخانی تهران) - یکشنبه هشتم دی 1387
موسقی واشعار فلوکوز هزارگی - جمعه بیست و نهم آذر 1387
داستان های هزارگی - چهارشنبه بیست و هفتم آذر 1387
سوز وگداز - سه شنبه بیست و ششم آذر 1387
سر فلکه - جمعه بیست و دوم آذر 1387
الختو در هزاره جات. داستان های واقعی - چهارشنبه سیزدهم آذر 1387
1388